Notícies de la Fundació

Subscriu-te al nostre butlletí de notícies!

*Sense compromís i de franc.

Exposició Aprendre jugant! a la Fundació

Aquests mesos de juliol i successius podeu descobrir l’exposició Aprendre Jugant!, de producció pròpia, sobre el material educatiu elaborat per Lluís Folch i Torres, provinent de l’institut a Torremar de Vilassar de Dalt i ara, gràcies a la família Folch i Soler, a la seu de la Fundació. No us ho perdeu!

Segona edició Cicle de lectura RFC

Aquesta segona edició del cicle de lectura Ramon Folch i Camarasa, coorganitzat amb el Taller de les Arts de Palau-solità i Plegamans i dedicada al llibre Bon dia Pare, ha estat novament un èxit de convocatòria. Unes 40 persones van assistir a l’acte, on van gaudir d’una presentació preliminar del treball acadèmic de Blanca Bassols Iglesias Escriure per recordar, recordar per escriure sobre la literatura de Ramon Folch, basat en 3 novel·les seves. Seguidament, la responsable del club de lectura feia una breu introducció al llibre Bon dia pare que donava peu a un intercanvi interessantíssim entre els lectors.

Montserrat Bacardí, que també assistia a la trobada, recalcava l’extraordinària obra d’aquest estimat autor en la seva faceta de traducció, que li valgué ser nomenat doctor honoris causa per la UAB el 2006.

Roser Folch i Camarasa (1924-2024)

El passat 16 de juny moria Roser Folch i Camarasa poc després de celebrar els seus 100 anys de vida. Última filla de Josep M. Folch i Torres després de la mort del seu germà Ramon, el gener de 2019. Aprofitem aquest espai per reiterar el nostre condol més sentit a la família i amics, recordant la seva fidel i constant participació en la nostra entitat des dels seus inicis i com a fundadora. ACS.

Programes Aquesta petita cosa

El centre de lectura de Reus continua la seva tasca de catalogació del seu arxiu i ha tornat a gratificar la Fundació amb 3 exemplars originals del programa de lectura escenificada de l’obra teatral  Aquest petita cosa de Ramon Folch i Camarasa, el 1955. Obra premiada pel Ciutat de Barcelona el 1954 i del qual extraiem aquests petits mots de presentació…

“Heus ací la història d’aquesta petita cosa que cadascú de nosaltres estima en silenci, i de la que ens enorgullim secretament. Aquesta petita cosa ridícula que es,  en realitat, el Jo íntim i vergonyant”
Col·loqui Fira Còmic – 3 de maig

En el marc del saló del còmic d’enguany, La Generalitat ha organitzat la XVII JORNADA PEDAGÒGICA CÒMIC BARCELONA, amb la participació de En Massagran… torna! A càrrec d’Oriol Izquierdo, de la Fundació Folch i Torres, i Noemí Mercadé, directora editorial d’Editorial Casals. Aquestes jornades pretenen acostar el món del còmic als nostres docents i perquè puguin aprofitar tota la riquesa d’aquest estil narratiu.

Nou premi Joaquim Folch i Torres

La nostra amiga Imma Lorés, Catedràtica d’Història de l’Art de la Universitat de Lleida i membre de la Secció Històrico-Arqueològica de l’Institut d’Estudis Catalans en ha fet arribar aquesta comunicació:

En la convocatòria de Premis Sant Jordi i Borses d’estudi 2025, de l’Institut d’Estudis Catalans, el “Premi IEC de la Secció Històrico-Arqueològica JOSEP PIJOAN d’Història de les Arts” que s’atorga de manera triennal, a partir de l’edició del 2025 ha passat a anomenar-se “Premi IEC de la Secció Històrico-Arqueològica JOSEP PIJOAN d’Història de les Arts, ad honorem Joaquim Folch i Torres”. Està publicat a la pàgina web de l’IEC (https://premis.iec.cat/premis/llistatpremis.asp#) i també ho podeu trobar en el llibret descarregable amb tots els premis (https://premis.iec.cat/documents/PremisSantJordi2025Cartell.pdf). Des de la Secció Històrico-Arqueològica vam aprovar aquest canvi tenint en compte que Joaquim Folch i Torres havia sigut membre d’aquesta Secció de l’IEC.

Institut Ramon Casas i Carbó

En el cinquè aniversari de la mort de Ramon Folch i Camarasa, els alumnes de primer, segon tercer i quart d’ESO, i les de primer i segon de batxillerat del Institut Ramon Casa i Carbó de Palau-solità i Plegamans, guardonats amb el premi Ramon Folch i Camarasa de llengua catalana han participat a un acte d’homenatge organitzat per la Fundació Folch i Torres, al castell de Plegamans. Instituït fa més 20 anys per honorar la figura del nostre fundador, aquests premis abasten una gran varietat de temàtiques, com la poesia, el teatre i la narració curta, entre d’altres.

En memòria

El passat dia 20 d’abril 2024, moria Mercè Vidal i Jansà, Esplugues de Llobregat (1950-2024).

Mercè Vidal i Jansà era doctora per la Universitat de Barcelona (1989) amb la tesi Teoria i crítica en el Noucentisme. Joaquim Folch i Torres, amb la qual obtingué el Premi IEC d’Arqueologia i Història Antiga Josep Puig i Cadafalch 1990 i el Premi Nacional d’Arts Plàstiques 1991. Professora d’art, arquitectura i disseny del segle xx a la Universitat de Barcelona i des del 1990 era professora titular del Departament d’Història de l’Art d’aquesta universitat. Membre des del 1986 del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) de la Universitat de Barcelona.

Comissària del 50 aniversari de la mort de Joaquim Folch i Torres, el 2013, fou nomenada vocal del patronat de la Fundació Folch i Torres el mateix any. Més de 10 anys d’una contribució inestimable en el si de la nostra entitat, ajudant a la difusió de l’obra i personalitat de Joaquim Folch i Torres tot gaudint del seu caràcter afable i amatent. Una pèrdua pel món científic i cultural difícil de reemplaçar. DEP

El Patronat.

Pocs dies abans de la seva mort, la Mercè ens anviava l’enllaç del documental Joaquim Folch i Torres: la lluita pel patrimoni artístic, realitzat sota la seva direcció i testimoni de la seva obra.

Https://vimeo.com/687917407

Exposició Aprendre jugant!

En el marc de la setmana cultural a la facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport de Blanquerna (URLL), una de les exposicions presentades ha estat la del material didàctic de Lluís Folch i Torres: Aprendre jugant!, produïda per la Fundació.
Cal destacar l’encert dels organitzadors en el muntatge i la presentació, garantint així l’èxit de la convocatòria entre els docents i els estudiants. Gràcies a tot l’equip de Blanquerna i l’enhorabona!

Sant Jordi 2024

Per tercer any consecutiu la Fundació ha participat a la fira de Sant Jordi de Palau-solità i Plegamans, on s’ha presentat entre d’altres l’últim volum (el tercer) de Les Aventures d’en Massagran que recull els 5 darrers àlbums amb guió Ramon Folch i Camarasa.

Per commemorar el cinquè aniversari de la mort de Ramon Folch i Camarasa, la Fundació ha participat a l’entrega de premis de llengua catalana de l’institut Ramon Casas de palau-solità i Plegamans, que du el seu nom.

Més Massagran…

L’èxit de la nova col·lecció recopilatòria en 3 voluns de Les Aventures d’en Massagran segueix amb noves ressenyes:

– Revista Serra d’Or, número febrer 2024.
– Blog especialitzat en còmic en català ComiCAT: https://www.comicat.cat/2024/04/les-aventures-den-massagran-vol-3.html
– Especial Sant Jordi. Cómic: La historieta presenta sus nuevos clásicos, per Jordi Canyissà a La Vanguardia.
– Programa Kids XS, de Catalunya Ràdio, entrevista a la Noemí Mercadé i lectura de fragments per part de fills i filles de treballadors de l’editorial (minut 6:35) ‘Massagran és un personatge emblemàtic’
– Iolanda Batallé, al programa Més324. Minut 1:23:00: https://www.ccma.cat/3cat/19042024/video/6277717/
Calonge i Sant Antoni, un poble de llibres – 25 de març

Gràcies  a un nou i bon amic, en Salvador Vilar, el dilluns 25 de març, una representació de la Fundació es va poder reunir amb l’actual batlle del poble, Il•lustríssim Sr. Jordi Soler i Casals i la regidora d’ensenyament, Joventut, festes i participació ciutadana, Sra. Anna Tena Rodríguez. Després de presentar l’entitat, la Fundació feu diverses propostes de col•laboració per donar a conèixer el món Folch i Torres i l’àmplia producció literària de què disposa. Els representants de l’Ajuntament  es mostraren molt interessats en explorar futurs intercanvis i els presents ens emplaçàrem a concretar una proposta al llarg d’aquest any.

Seguidament, en Salvador ens acompanyà a una visita del nucli antic de Calonge i el seu Castell mil·lenari.
Visita a L’Escala– 13 de març

El 2025 farà 80 anys de la construcció de l’emblemàtic edifici El Gavià, a L’Escala. Imaginat, concebut i construït per Joaquim Folch i Torres, El Gavià fou la seva petita joia on estiuejà amb la seva esposa fins al 1963, any de la seva mort. Aquest edifici singular, ara propietat de l’Ajuntament, és una de les mostres de l’estreta relació de Joaquim Folch i Torres amb L’Escala i també i sobretot amb la il•lustra escriptora Víctor Català.

El proppassat 13 de març, en una reunió a l’Ajuntament de L’Escala amb el regidor de patrimoni Martí Guinart i la directora dels museus de L’Escala, Lurdes Boix, la Dra. en història de l’art Merce Vidal i el vicepresident Miquel Truyols presentaren una proposta de col•laboració per tal d’homenatjar la figura de Joaquim Folch i Torres posant l’accent sobre la seva actitud noucentista.

(Fotografies gentilesa de la família Comelles-Folch – anys 1980)

“Barcelona Atracción”

Entre els llibres que conserva la Fundació Folch i Torres hi ha un conjunt de volums que relliguen la col•lecció de revistes de nom “Barcelona Atracción”. I doncs? Què hi fan, aquí, entre tantes novel•les i llibres de poesia, d’art i de teatre? Si els fullegéssim tampoc no ho aclariríem, però gaudiríem d’un seguit històric de Catalunya entre 1908 i 1936 amb fotografies, articles i anuncis d’aquell temps, tot relacionat amb el turisme. I amb sort i paciència potser ens ensopegaríem amb l’única fotografia que tenim dels germans Manuel i Josep Maria Folch i Torres junts, ben mudats i amb barret, de quan treballaven a la “Sociedad de Atracción de Forasteros”; en Manuel Folch en fou el Secretari General des del principi.
Aquesta Societat (SAF) es creà a Barcelona l’1 d’abril de 1908 a partir d’una comissió que existia a l’Ajuntament de Barcelona amb un nom similar, l’objectiu de la qual era la promoció del turisme a Catalunya. L’alcalde, per a apartar-la de les lluites polítiques d’aleshores, li donà una entitat publicoprivada. La seva junta la constituïaregidors de l’antiga comissió i representants d’institucions industrials i comercials que participaven en el seu finançament, així com ho feienl’Ajuntament i la Diputació de Barcelona i altres socis, que podien ser ajuntaments,empreses, botigues i fins i tot particulars.Obrí oficina en plena Rambla, a la Rambla del Centre, 30 (actualment 37), i per a difondre la finalitat i actuacions de la Societat edità la revista mensual Barcelona Atracción.
La revista, a més de nombroses fotografies, incorporava articles de divulgació turística de pobles i monuments, d’excursions pel territori, de rutes per les ciutats, de festes i costums; es traduïen articles estrangers sobre el país, s’informava de la política estrangera sobre el turisme com a exemple a seguir pel govern, i s’insistia sobrela importància de la propaganda i la necessitat de millorar les xarxes d’hotels, de carreteres i ferrocarrils per a facilitar l’accés i visita arreu del territori d’uns visitants cada cop més nombrosos.
En Manuel Folch i Torres, el mateix any 1908, oferí al seu germà Josep Maria d’incorporar-se a l’oficina, germà que dominava el francès, après durant el seu exili de gairebé tres anys a Françaenfugir d’una condemna de catorze anys per dos delictes (?): un parell d’articles publicats a la revista Tralla, en què celebrava la independència de Cuba. En Josep Maria just aquell estiu havia retornat, amnistiat d’un dels dos delictes i indultat de l’altre, i continuava escrivint per a diversos editors i revistes, però li convenia un sou. Aquella feina que li oferien, que suposava contestar i escriurecartes en francès, guies i fulletons de propaganda, atendre als forasters de llengua francesa per a facilitar-los l’estada i proposar-los visites i recorreguts, l’hi anava com anell al dit;mentre pogué (la col•laboració a “En Patufet” cada cop l’absorbia més), la compaginàamb la seva dèria d’escriptor fins el 1919 essent-ne el Cap d’Oficina. En Manuel ocupà el càrrec de Secretari General de la SAF fins poc abans de morir, el desembre de 1928.

Oriol Viñas i Folch

Article aparegut a la revista local L’Informatiu de  març d2024

Memòria anual 2023

Ja teniu a disposició la memòria anual amb tot el detall de la vida interna i externa de la Fundació al llarg de l’any 2023. Sota el signa d’en Massagran, amb la reedició dels seus còmics en 3 volums, destaca la renovació de la presidència i vicepresidència pel que fa la informació institucional i la repercussió en els mitjans de la reedició ja esmentada dels còmics d’en Massagran.

15 Festa dels Pastorets – 25 de febrer

Amb una il•lusió renovada aquest any hem celebrat la 15 edició de la Festa dels Pastorets, com una tradició ja arrelada. El grup teatral convidat, teatre segle XX de Sant Fost de Campsentelles, ha representat algunes de les escenes més representatives de la popular versió dels Pastorets de Josep M. Folch i Torres. Un centenar de persones, entre actors i públic han assistit a l’acte, on el vicepresident, Miquel Truyols Rocabruna, ha entregat un diploma a l’entitat en reconeixement a la seva fidelitat i longevitat en la representació de l’obra. La festa acabà amb un piscolabis popular i el sorteig d’uns quants lots de llibres entre els assistents.

Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta

Aquest any la Fundació ha participat per primera vegada  al Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta, impulsada, entre d’altres, pe la UOC i Espais Escrits. Convençuts de la importància de l’ús de llengua, la seva oralitat i la necessitat de donar a conèixer la seva literatura, el passat dimecres 7 de febrer, es van organitzar dues audicions de lectures de textos de Ramon Folch i Camarasa, coincidint amb el cinquè aniversari de la seva mort. A la primera audició, al Castell  de Plegamans, hi van participar alumnes de l’escola Marinada i de l’Institut de Can Periquet de Palau-solità i Plegamans, juntament amb representants de l’Ajuntament i d’altres voluntaris. En la segona audició de la tarda, a l’espai Massagran de la Torre Folch, hi participà el Club de Lectura Llegint-te, Farrigo Farrago, el CPNL local i més voluntaris. Al llarg de 4 hores amb més de 60 lectors es va poder gaudir d’una bona mostra de l’obra de Ramon Folch i Camarasa. A més, dos voluntaris i locutors de la ràdio local van gravar altres fragments per ser escoltats a través del web de donants de Veu en breu.
La jornada va tenir molt bona rebuda i el clam general fou que aquesta iniciativa es consolidés per als propers anys. Felicitats i agraïments per a tots plegats!
Més avall trobareu els vincles al programa detallat i també les gravacions realitzades.

L’estiu més bonic (Ràdio Palau)
El gafarronet (Josep Raventós)
El dia més bonic (Josep Raventós)
Cançons infantils (Josep M. Huguet)

15 Festa dels Pastorets – 25 de febrer

Aquest any celebrarem la 15 edició de la Festa dels Pastorets de Josep M. Folch i Torres i l’entitat convidada és Teatre segle XX de Sant Fost de Campsentelles. Des de 1998 que la Fundació reconeix als nombrosos grups de teatre que escenifiquen aquesta popular obra Els Pastorets o l’adveniment de l’Infant Jesús, per la seva fidelitat al text i la seva continuïtat.

Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta – 7 de febrer

La Fundació s’ha adherit al dia mundial de la lectura en veu alta el proper dia 7 de febrer amb una acte de reconeixement a Ramon Folch i Camarasa en el cinquè aniversari de la seva mort. Les escoles locals i diferents associacions col·laboraran en la lectura de fragments escollits de la seva obra més representativa.

Cinquè aniversari de la seva mort de Ramon Folch i Camarasa

En el cinquè aniversari de la seva mort recuperem aquest petit, i a la vegada sublim pensament de Ramon Folch i Camarasa que ara fa deu anys, transcrivia en el seu ordinador personal i que malgrat la dedicatòria inicial, quedà reservat per a la seu ús íntim. Una mostra pregona de la seva sensibilitat i d’una escriptura tant planera com descriptiva.

Des de Plegamans, avui

Germanes, nebots, amics, coneguts i conciutadants anònims:
Avui, diumenge, l2 de gener del 2014, quan ens hem llevat, tot era boira, una boira densa, impenetrable, que esborrava el nostre entorn, el nostre petit món. Fins i tot el nostre pessebre, que aquest any hem muntat al jardí, a tocar de la finestra de la sala d’estar, com un petit paisatge, semblava adormit
Després d’esmorzar, com cada diumenge, he pujat al Castell, a la seu de la Fundació Folch i Torres, a fer la guàrdia per si venia algun visitant al nostre Arxiu-Museu. La boira ha persistit tot a l’entorn del Castell, tot el  matí, fins i tot quan he tornat a casa i mentre hem dinat.
Tot prenent el cafè i fumant la meva pipa, durava encara, lla boira, potser menys densa, com si comencés a desistir.
Ha estat una hora després, però, quan m’he quedat sol a la sala d’estar, que s’ha operat el miracle; la boira s’ha esvaït del tot, i un sol manyac, d’hivern, ha il·luminat de sobte el paisatge, el nostre petit món reviscolat, com pintant-lo de nou amb els colors més vius de la seva paleta, a través d’un aire transparent com un vidre acabat de polir.
I m’he adonat tot d’una que el nostre pessebre havia cobrat vida. Tot tornava a tenir-hi sentit: les muntanyes de suro o d’escorça, els pastors, els seus ramadets d’ovelles, el vaquer i els seus caps de bestiar, l’angelet de l’Anunciata, la dona que fila, el moliner descarregant els sacs de blat, les cabres i els isards a mitja muntanya, el rierol amb els seus ànecs, fins i tot el mal rabadà del “No serà tant!” de la cançó, o el “girat d’esquena” del poema d’en Segarra, els tres Mags davant la Cova, adorant l’Infant, entre els pastors i les pastores que porten la seva humil ofrena a Josep i Maria, l’àngel del Glòria a Déu a les Altures….i l’Estel! L’ESTEL!
Com abans en la boira, ningú ni res no es movia. I tanmateix, ara, tot vivia, tot tornava a tenir sentit. En tot hi havia la voluntat i el goig de ser present en el gran Adveniment.
I llavors he entès per què la resurrecció del nostre pessebre em commovia tan a fons. Tant, que sense adonar-me’n, havia deixat que se m’apagués la pipa.
Perquè havia entès què m’estava dient, el pessebre.

Article aparegut a la revista local L’Informatiu de  gener de 2024

Els Pastorets de Sant Quirze

Aquest any hem assistit a la primera representació per a adults de l’associació Pastorets de Sant Quirze, amb gran expectativa i afluència de públic. Una direcció i posta en escena eficaç i dues noies en els papers de Lluquet i Rovelló, fidels al text, han demostrat l’eficàcia en el públic d’aquesta popular obra. Que per molt anys i que aquesta primera representació sigui l’inici d’una llarga tradició a Sant Quirze!

Lliurament de l’original digital de l’obra inèdita de Ramon Folch i Camarasa

El proppassat 11 de gener, a la seu del Centre de Lectura de Reus, es va fer el lliurament a la Fundació de la còpia digital de l’obra inèdita de Ramon Folch i Camarasa Jo no he vingut a portar la Pau o No es pot servir dos senyors, en presència dels responsables de les dues entitats i de la premsa local. També s’entregà a la Fundació els dos toms del VI certamen literari de 1959, on Ramon Folch i Camarasa va ser guardonat amb el premi de la Diputació de Tarragona, el més ben dotat, per un seguit d’obres breus.

Tot seguit trobareu els vincle del ressò mediàtic que provocà la notícia:
Reusdigital: https://reusdigital.cat/noticies/cultura/el-centre-de-lectura-de-reus-troba-una-obra-inedita-de-ramon-folch-i-camarasa

Tarragona digital: https://tarragonadigital.com/noticia/14282/centre-lectura-reus-obra-inedita-fundacio-folch-torres

Tots 21: https://diaridigital.tarragona21.com/la-fundacio-folch-i-torres-ja-te-una-copia-de-lobra-inedita-de-ramon-folch-i-camarasa/

Diari Més: https://www.diarimes.com/ca/reus/240112/fundacio-folch-i-torres-rep-l-obra-inedita-folch-i-camarasa_139058.html

Canal Reus TV: https://www.canalreustv.cat/noticies/centre-lectura-entrega-una-obra-inedita-ramon-folch-la-fundacio-folch-i-torres

La Guia de Reus: https://www.canalreustv.cat/noticies/centre-lectura-entrega-una-obra-inedita-ramon-folch-la-fundacio-folch-i-torres

Les aventures d’en Massagran – (repercussió mediàtica)

– Entrevista a la Noemí Mercadé a l’Irradiador (iCat), amb David Guzman: Massagran, aventura eterna en tres volums.

– Cavall Fort, número 1471. En paper: Especial Madorell i sorteig del llibre.

– Crítica a la revista Faristol (Ibby.cat). La podeu llegir aquí

– Cavall Fort, al número 1473/1474 de Nadal. En adjunt la versió en paper i aquí la digital

– Al blog ‘Llibres del replà’ l’han inclòs a la ‘Tria de Nadal’

– Podcast ‘Històries de butxaca’ (Lluís Vilaró a Ràdio Mollet) dedicat a Massagran, on van entrevistar al Jordi, la Noemí i la Montse. i l’IOriol i en Xavier hi intervenen amb un clip de veu: ‘Històries de butxaca Capítol 4: El retorn d’en Massagran’

Fira de Santa Llúcia 2023

Per tercer any consecutiu, la Fundació ha participat a la fira de Santa Llúcia de Palau-solità i Plegamans amb una mostra de l’extensa literatura de la nissaga Folch i Torres i donant a conèixer les nombroses activitats que ofereix l’entitat a la seva seu del Castell de Plegamans.