Notícies de la Fundació

En Joaquim Folch i Torres i la preservació del patrimoni artístic català

La vida de Joaquim Folch i Torres desperta passions. I en desperta, sobretot, la seva ingent tasca de preservació del patrimoni artístic català. Aquests dies, estudiosos de la Universitat de Girona s’han admirat de poder trobar a la Funació Folch i Torres els originals dels esbossos que Joaquim va fer a París, quan va haver d’endur-s’hi part del patrimoni català per salvaguardar-lo durant la Guerra Civil.

El futur per l’arxiu de la Fundació Folch i Torres

Seguim reflexionant sobre quin seria el millor futur per l’arxiu de la Fundació Folch i Torres. El que està clar és que la correspondència privada que hi guardem dels germans Folch i Torres amb algunes de les principals personalitats polítiques i culturals catalanes del segle XX, és un autèntic tresor que desperta passions. La presidenta d’Arxivers Sense Fronteres, Núria Carreras, ha estat una de les expertes que ha quedat fascinada amb aquesta part tan important del llegat Folch i Torres.

En Lluís Folch i Torres a la Viquipèdia

El pedagog Lluís Folch i Torres ja té l’entrada que es mereix a la Viquipèdia. Gràcies a la feina de diversos integrants del patronat de la Fundació, ara en sabem molt més, de la seva apassionant vida i de la seva visionària obra.
Podeu llegir clicant aquí tota aquesta nova informació.
Aviat signarem un conveni de col.laboració entre la nostra Fundació i l’Ajuntament de Vilassar de Dalt, per tal de poder seguir difonent el valuós llegat de Lluís Folch i Torres.

Exposició itinerant pel centenari de La Ventafocs

El centenari de La Ventafocs d’en Folch i Torres també l’hem engegat amb una exposició, inaugurada el mateix 5 de novembre a Barcelona. Edicions antigues del llibret, cartells d’exposicions, fotos de representacions arreu de Catalunya i records, molts records, conformen una mostra que, ara, la Fundació Folch i Torres té la intenció que sigui itinerant per tal que l’acullin els teatres de pobles i barris de Catalunya on s’ha representat, que en són molts.
La idea és que les entitats, teatres, espais culturals, sales d’exposicions o llibreries la tinguin uns dies, per tal que la gent de cada poble o barri que l’ha protagonitzada s’hi vegi reflectida i, a més de conèixer la història d’aquesta obra centenària, hi aportin també les seves fotos i records personals.

Celebrem el centenari de La Ventafocs!

Sí, sí: el temps passa volant…! Aquest mes d’octubre ha fet cent anys que en Josep Maria Folch i Torres va estrenar al teatre Romea la seva particular versió del conte de La Ventafocs. De la seva obra de teatre -una rondalla en tres actes- se n’han fet fins a set reedicions.
Ara, per celebrar aquest centenari, la Fundació Folch i Torres ha volgut fer-ne, també, la seva particular reedició commemorativa. La vam presentar aquest 5 de novembre a Ona Llibres de Barcelona, un espai que, malgrat les restriccions que imposava la Covid, gairebé es va omplir. L’obra ha estat revisada i prologada pel president de la Fundació, Oriol Izquierdo.

Presentació de la reedició de La Ventafocs

Aquest dijous 5 de novembre veniu a Ona Llibres per commemorar amb nosaltres els 100 anys de La Ventafocs d’en Folch i Torres!
L’entrada és lliure però recordeu: és imprescindible apuntar-vos a reserves@onallibres.cat!
Presentació de la reedició a càrrec d’Oriol Izquierdo, President de la Fundació Folch i Torres.

Atureu-vos, insensats!

Reconeixeu aquesta frase de les samarretes?? Sí, sí, són Els Pastorets… La iniciativa és de la petita factoria Insensats, que confecciona samarretes amb algunes frases d’obres literàries catalanes.

Reunió a l’Ajuntament de Vilassar de Dalt

També aquest mes de setembre ens hem reunit amb l’alcaldessa de Vilassar de Dalt, Carola Llauró, el director de l’arxiu-museu municipal, Enric Ortega, i la cap de Cultura de l’Ajuntament de Vilassar, Pilar Cano.
Amb tots tres hem explorat la manera de fer visible el llegat del pedagog Lluís Folch i Torres, l’empremta del qual ha estat i és molt profunda a la història del poble. L’Ajuntament i la Fundació signarem un conveni que, en pocs temps, es traduirà en activitats de difusió de la vida i l’obra de Lluís Folch i Torres a Vilassar, i dels seus germans.

Ofrena floral al monument a Rafael Casanova

Aquest any, la Fundació Foch i Torres hem tornat a fer l’ofrena floral al monument a Rafael Casanova,
al centre del poble.
Cada any hi participem però, enguany, ser-hi tenia un doble sentit i interès: d’una banda, fer explícita la nostra voluntat de participar a la Diada -en aquests temps difícils pels actes públics- al costat de les entitats de Palau-Solità i Plegamans. D’altra banda, també volem fer visible -amb cares noves de noves incorporacions- l’etapa de renovació que hem encetat a la Fundació.

Xerrada de Josep-LLuís Carod-Rovira

Malgrat les dificultats, a la Fundació volem seguir endavant des de tots els punts de vista… seguint totes les normes marcades per la persistència de la Covid-19, és clar. Per això, hem reprès amb força i entusiasme el nostre programa d’activitats.
Aquest 18 de setembre Josep-Lluís Carod-Rovira ens ha vingut a fer la xerrada que havia quedat pendent just abans de la pandèmia: “L’altre Josep Maria Folch i Torres: un compromís polític vigent”.
La pluja ens va obligar a fer l’acte al centre Recreatiu en lloc del castell de Plegamans però hem passat l’examen amb nota: la sala es va omplir de gom a gom!

Com no podia ser d’una altra manera, Josep-Lluís Carod Rovira -exconseller en cap del Govern i exsecretari general d’ERC però, també, filòleg i reconegut folquitorrià- va signar al nostre Llibre d’Or. Abans, va voler visitar el museu i la Fundació, al castell de Plegamans. Allà és on, inicialment, estava previs que es fes la seva xerrada però la pluja ens va obligar a traslladar-nos a cobert, al Centre Recreatiu de Palau-Solità i Plegamans… Des d’aquí, volem agrair al Sr.Carod-Rovira la seva participació i l’altíssim nivell de la seva ponència, que va rebre nombrosos elogis.

Reconeixement de la Generalitat de Catalunya

En el Dia de l’Associacionisme Cultural, la Fundació va rebre el reconeixement de la Generalitat de Catalunya “en el Centenari de l’estrena de l’obra de Josep M. Folch i Torres Els Pastorets o l’Adveniment de l’Infant Jesús.”

Tret de sortida del Centenari dels Pastorets de Folch i Torres

El passat dissabte 17 d’octubre, les escalinates del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) a Barcelona, van acollir l’acte d’obertura de la celebració dels 100 anys de la primera representació de Els Pastorets de Folch i Torres i s’allargaran fins al mes de desembre de 2016.

El tret de sortida del centenari va comptar amb l’assistència de Ramon Folch i Camarasa, fill de Josep Maria Folch i Torres, i els parlaments de Lenke Kovács, Comissària del Centenari, Lleonard del Río, Coordinador General de la Coordinadora de Pastorets de Catalunya, i Oriol Izquierdo, President del Patronat de la Fundació Folch i Torres.

Per acabar l’acte, l’actor Toni Albà, l’ambaixador de bona voluntat del centenari, va aconseguir que les forces del bé i del mal pactessin una treva durant els actes de celebració.

Centenari dels Pastorets de Folch i Torres

Dissabte 17 d’octubre, a dos quarts de dotze del matí, les escales del Teatre Nacional de Catalunya s’ompliran d’àngels i dimonis per tal de celebrar l’acord d’una treva en la seva lluita diària.

Els Pastorets de Catalunya, encapçalats per la Fundació Folch i Torres i la Coordinadora de Pastorets de Catalunya, n’estan preparant una de grossa: la celebració del centenari de l’estrena, el 24 de desembre de 1916, dels Pastorets de Josep Maria Folch i Torres, que la Generalitat de Catalunya ha declarat objecte d’homenatge l’any 2016.

L’acte comptarà amb l’assistència de Ramon Folch i Camarasa, fill de Josep Maria Folch i Torres, i els parlaments de Lenke Kovács, Comissària del Centenari, Lleonard del Río, Coordinador General de la Coordinadora de Pastorets de Catalunya, i Oriol Izquierdo, President del Patronat de la Fundació Folch i Torres.

Donarà el tret de sortida del centenari el seu ambaixador de bona voluntat, l’actor Toni Albà, qui, després de mesos d’inacabables negociacions amb les forces del bé i del mal, anunciarà oficialment aquest acord de treva.

Tancarà l’acte una fotografia multitudinària amb un centenar d’àngels i dimonis units. Posteriorment, s’atendrà els mitjans de comunicació.

Conferència sobre Joaquim Folch i Torres a Vilassar De Dalt

Dissabte 26 de setembre a les set del vespre, va tenir lloc al Museu Arxiu de Vilassar de Dalt una conferència titulada “Joaquim Folch i Torres. Salvar el patrimoni, lliurar-lo a la societat” a càrrec de l’arqueòleg Joaquim Folch que ens aproparà la seva figura, el seu activisme cultural, la intervenció al Ravalet de Vilassar, el salvament del romànic del Pirineu i la seva tasca per protegir el patrimoni català durant la Guerra Civil.

Centenari dels Pastorets de Folch i Torres

El Govern de la Generalitat ha aprovat, entre les commemoracions previstes pel 2016, l’aniversari dels 100 anys de l’estrena de l’obra Els Pastorets de Folch i Torres, tal com s’indica en la nota de premsa publicada en data de 28 de juliol.

“Els Pastorets de Josep Maria Folch i Torres, 100 anys de la seva estrena. Els Pastorets és l’obra catalana de la qual s’han fet més representacions. Des de la seva estrena, s’ha representat cada any en tots els pobles de Catalunya per Nadal, tant per actors professionals com sobretot per actors amateurs. L’obra Els Pastorets de Folch i Torres es va estrenar el 24 de desembre de 1916”.

Novetat editorial

Acaba de sortir un nou llibre de la professora MERCE VIDAL I JANSÀ, la infatigable i apassionada investigadora del nostre Noucentisme i de la personalitat i l’obra de Joaquim Folch i Torres, potser el més internacional dels cinc germans. És una eina privilegiada que permet al lector adquirir un coneixement més profund del fenomen del Noucentisme i del naixement de la Mancomunitat, dels seus principis i la seva activitat, a través d’una quarantena de cartes de diversos becaris joves del món de l’art escampats per tot Europa en vigílies de l’esclat de la Primera Guerra Mundial. Les cartes enviades per Joaquim Folch i Tores a Enric Prat de la Riba són especialment interessants per la seva extensió, el seu estil personalíssim, sovint casolà, però denses de contingut i de passió.

En Massagran en eslovè

La novel·la d’aventures més famosa de Josep M. Folch i Torres acaba de ser publicada en eslovè. La versió de Veronika Rot, que ha traduït autors com Jaume Cabré, Manuel de Pedrolo o Albert Sánchez Piñol, presenta totes les garanties de qualitat tenint en compte que el seu “principal afany és que les traduccions a l’eslovè sonin igual que en la llengua original”.

Viquimarató Joaquim Folch i Torres

Dissabte 17 de maig tindrà lloc a l’Arxiu-Museu de la Fundació Folch i Torres una Viquimarató dedicada a l’obra i la personalitat de Joaquim Folch i Torres organitzada conjuntament per l’Amical Wikimedia i la Fundació Folch i Torres.

Una Viquimarató és una activitat en la que un grup de viquipedistes es troben físicament en un lloc -sovint una biblioteca- per ampliar i millorar un article i/o temàtica determinada de l’enciclopèdia lliure Viquipèdia. Ja s’han fet viquimaratons per ampliar els articles de Xavier Miserachs, Joan Miró, Ángeles Santos Torroella o Modest Cuixart, entre altres.

En aquesta ocasió, les comissàries dels actes commemoratius del cinquantenari de la mort de Joaquim Folch i Torres, la Dra. Mercè Vidal i la Sra. Marta Montmany, seran les encarregades de coordinar i enquadrar l’equip de viquipedistes, aportant-los les referències bibliogràfiques necessàries.

Candidats al Premi de Museologia de l’AMC

La commemoració dels cinquanta anys de la mort de Joaquim Folch i Torres va ser seleccionada entre els candidats a optar al V Premis de Museologia que convoca l’Associació de Museòlegs de Catalunya. El veredicte, fet públic el dijous 27 de març, va premiar el Projecte Viquipèdia de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer i l’exposició temporal “El Museu explora” del MNAC amb els quals ha estat un honor competit. És motiu d’orgull per a la Fundació Folch i Torres poder comptar amb la col·laboració de les comissàries de la commemoració, la Dra. Mercè Vidal i la Sra. Marta Montmany que han fet possible aquest reconeixement.

Martí Olaya: Descansi en pau

Dissabte 4 de gener ens va deixar el Sr. Martí Olaya Galceran a l’edat de 86 anys. La seva vocació de servei al país el van portar a exercir tots els càrrecs de responsabilitat en les diverses entitats que li van demanar la seva inestimable col·laboració – com en la nostra Fundació, des del seu lloc de President del Patronat – amb entusiasme creatiu i una gran eficàcia de gestor, dotat de passió per la feina ben feta i d’una rica experiència, sense deixar mai de ser el primer a posar mans a la feina a l’hora de la veritat. Un gran amic a qui trobarem a faltar.

Joaquim Folch i Torres i la museïtzació del Modernisme

Dimarts 10 de desembre, al Palau de Maricel de Sitges, tindrà lloc un acte d’homenatge a Joaquim Folch i Torres. El Consorci pel Patrimoni de Sitges recordarà el qui fou el primer director del Cau Ferrat i declarat fill adoptiu de la vila, el juliol del 1936, en la presentació d’un recull d’articles titulat “Joaquim Folch i Torres, el Cau Ferrat i la museïtzació del modernisme”. L’acte serà presidit per l’Il·lm. Sr. Miquel Forns i Fusté, Alcalde de Sitges, i per l’Il·lm Sr. Joan Carles Garcia Cañizares, diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona.

Joaquim Folch i Torres al Museu del Disseny

Dimecres 27 de novembre, a les 18h30, tindrà lloc al Museu del Disseny de Barcelona un acte d’homenatge a Joaquim Folch i Torres en el que, a més de la presentació de les edicions de Llibre de viatge i Ceràmica i rajola catalana-valenciana, es podrà assistir a una presentació del Museu i de tres peces de la seva col·lecció a càrrec de la seva directora, la Sra. Pilar Vélez i de la Dra. Sílvia Ventosa, conservadora de la col·lecció Tèxtil i d’Indumentària, la Sra. María Antonia Casanovas, conservadora de la col·lecció de Ceràmica i Sr. Josep Capsir, conservador de la col·lecció d’Arts Decoratives. Una taula rodona sobre les relacions entre col·leccionisme privat i públic en la que participaran el Sr. Bonaventura Bassegoda, catedràtic d’Història de la UB i el Sr. Artur Ramon Navarro, antiquari, clourà l’acte.

Del Greny a La Cadira Del Bisbe

En homenatge a Joaquim Folch i Torres, el Museu de Premià de Dalt organitza el dissabte 23 de novembre una visita guiada de la casa “El Greny” que l’historiador, crític d’art i museòleg tenia a Premià de Dalt així com del poblat ibèric de “La Cadira del Bisbe” que ell mateix va descobrir l’any 1929. El punt de trobada serà a la Plaça de la Vila a les onze del matí i els comentaris aniran a càrrec de Ramon Folch i Camarasa i Jaume Bot.

Col·loqui “Intel·lectuals i Política” a l’Institut d’Estudis Catalans

En el marc dels actes d’homenatge a Joaquim Folch i Torres, tindrà lloc, dimarts 15 d’octubre a les set del vespre, un col·loqui a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans que portarà sobre les relacions entre intel·lectuals i política en el que participaran Norbert Bilbeny, Jordi Casassas, Jordi Serra i Mercè Vidal. L’Il·lm. Sr. Joan Domènec Ros, President de l’IEC, presentarà l’acte.

Jornada-Col·loqui al Palau Robert

En el marc del cinquantenari de la mort de Joaquim Folch i Torres, dimarts 8 d’octubre a les 7 del vespre tindrà lloc, al Palau Robert de Barcelona, una jornada-col·loqui titulada “Museus, ahir i avui. La creació de la Junta de Museus. El paper dels tècnics” en la que intervindran Jusèp Boya, Eduard Carbonell, Carme Cluselles i Marta Montmany.