Notícies de la Fundació

La inauguració de la Torre Folch ha estat un gran acte cultural, familiar i popular

La inauguració de la rehabilitació de la Torre Folch va servir per obrir i mostrar aquest nou espai a tota la ciutadania de Palau-Solità i Plegamans. El matí va ser el moment de la inauguració per part de les autoritats però, també, perquè molts integrants de la gran família Folch poguessin passejar per les estances renovades de la torre i per un jardí que els va portar, a molts, grans dosis de nostàlgia i bons records.

Entre aquestes persones hi destaquen els germans Trias-Folch. Els seus pares –en Manuel Trias i Beltrán i la Maria-Lluïsa Folch i Camarasa van cuidar i conservar la Torre Folch i el jardí durant quasi 50 anys.
També la Montserrat Renau i Folch va reviure molts records el dia de la inauguració.

Tots ells ens van deixar les seves impressions a sengles entrevistes que podeu escoltar aquí i aquí.

La tarda va ser el moment perquè adults i infants del poble coneguessin de primera mà -o tornessin a veure- els espais que tants estius van acompanyar JM Folch i Torres i la seva extensa família.

Acte al Teatre de la Vila a Palau-Solità i Plegamans

En Ramon Folch i Camarasa segueix molt viu a la memòria de la gent de Palau-Solità i Plegamans. La prova és que aquest 24 d’octubre el Teatre de la Vila es va omplir -tot i ser un diumenge a la tarda més aviat rúfol- per escoltar l’obra “Programa de festa major”.
L’acte va consistir en una lectura a múltiples veus de diversos fragments de la novel.la de Folch i Camarasa “Tota aquesta gent”, adaptada per Maria Rosa Wennberg de Crehuet. Tota una mostra d’amor encara molt viu per la figura i l’obra del novè fill de JM Folch i Torres, escriptor com ell.

La Fundació ja té un espai fix al programa “El meu carrer” de Ràdio Palau

Des d’aquest mes d’octubre, la Fundació té un espai fix al programa “El meu carrer” de Ràdio Palau, l’emissora pública municipal. Cada mes, parlarem de les nostres novetats i de les activitats que hem dut o que durem a terme. Al primer programa hi va anar, com no podia ser d’una altra manera, el director de l’entitat, en Jordi Folch i Pons.
Podeu trobar el podcast de cada programa al web de la ràdio, que és aquest: www.radiopalau.cat

Recordant al pedagog i escriptor Joan Triadú

Quan el 1997 visità la Fundació Folch i Torres, el pedagog i escriptor Joan Triadú (del qual, enguany, se celebra el seu any) escriví a la dedicatòria uns mots especials per a Josep Maria Folch i Torres. Aquest n’és un fragment: “amb una especialíssima consideració envers el que s’hi guarda i gairebé diria que s’hi venera, de la vida i de l’obra de l’escriptor que va fer tant per la lectura i el teatre en català, i pels infants, joves i grans de Catalunya”.
Visita a la Casa Masó, a Girona

Hem visitat la Casa Masó, a Girona, on aquest 8 d’octubre s’hi ha inaugurat la mostra “L’almanach dels Noucentistes: la consolidació d’un moviment”. El bust de Joaquim Folch i Torres, que hem cedit per a l’exposició, hi té un paper destacat. D’aquesta manera se segueix difonent l’obra i el llegat Folch i Torres: gràcies!

En record del nostre soci i bon amic Salvador Fité

En aquest butlletí de setembre ens volem fer ressò  de la mort, als 90 anys, del nostre soci i bon amic Salvador Fité. La seva filla Anna -escriptora, guionista i dinamitzadora cultural com en Salvador, a qui enviem una forta abraçada des d’aquí- el va entrevistar per a la revista Arraona fa uns anys. Recuperem aquí l’entrevista perquè conegueu millor a en Salvador.

Donacions a la Fundació

De vegades, ànimes generoses fan donacions a la Fundació. Aquest mes de setembre ha estat una d’aquestes grans ocasions: hem rebut cinc llibres donats per la Mònica Lizandra de Dalmases, filla de la Núria de Dalmases, qui fa uns anys també va donar-nos una col•lecció d’En Patufet.

Diada Nacional de Catalunya

Com cada Diada Nacional de Catalunya, la Fundació Folch i Torres no va faltar a la cita davant del monument a Rafel Casanova de Palau-Solità i Plegamans. El director, en Jordi Folch, i alguns dels integrants del patronat com la Montserrat Comelles, l’Oriol Viñas, en Josep Maria Viñas i en Miquel Truyols, van dipositar-hi ben d’hora la tradicional ofrena floral.

Comunicat de premsa de la Fundació

La Fundació Folch i Torres lamenta i condemna enèrgicament la detenció il.legal, ahir, a L’Alguer, del president Carles Puigdemont. Considerem aquesta detenció totalment injustificada, tant des del punt de vista ètic com des del jurídic: volem recordar que l’euroordre que hauria activat aquesta detenció està suspesa i que el mateix Estat Espanyol va reconèixer aquesta suspensió davant del Tribunal General de la UE. Per això, demanem la posada en llibertat, de forma immediata i sense cap condició a canvi, del president Carles Puigedemont.
Volem remarcar, un cop més, la legitimitat del president de la Generalitat Carles Puigdemont, injustament destituït d’aquest càrrec.
Aquesta detenció evidencia que només hi ha un camí: arribar fins al final, executar el mandat del Primer d’Octubre i la declaració d’independència del dia 27, i separar-nos d’una vegada de l’Espanya de la repressió i el govern dels jutges franquistes.
Palau-Solità i Plegamans, 24 de setembre del 2021
En  Joaquim Folch i Torres segueix d’actualitat

En Joaquim Folch i Torres segueix d’actualitat

L’exposició “El Museu en perill: salvaguarda i endreça de l’art català durant la guerra civil” (que encara podeu veure al MNAC fins el febrer vinent), no para de despertar elogis a la xarxa… i els mitjans de comunicació se’n segueixen fent ressò.
Aquest setembre, “La tarda de Catalunya Ràdio” ha dedicat una part del programa a parlar de l’exposició i l’importantíssim paper que va jugar Joaquim Folch i Torres a l’hora de salvaguardar el patrimoni artístic nacional.
Podeu escoltar el programa sencer aquí

La Fundació ja té una secció fixa a la revista mensual de Palau-Solità i Plegamans

Des d’aquest mes d’octubre, la Fundació té una secció fixa a “Palau informatiu” de Palau-Solità i Plegamans, la revista de més tirada i més llegida al municipi on hi té la seu la nostra entitat.

La secció oferirà, cada mes, un article llarg on diverses persones convidades hi escriuran novetats, història o bé reflexions relacionades amb la Fundació Folch i Torres. A més, també hi haurà una columna amb petites notícies d’actualitat de l’entitat…

Ja ho podeu consultar i llegir tot, aquí

Engeguem un trimestre curull d’activitats folquitorrianes!

Aquesta tardor la Fundació bull d’activitats, com podeu veure al calendari… Alguns dels actes previstos ens fan una il.lusió molt especial, com ara la inauguració de la nova etapa de la Torre Folch, ja rehabilitada, que serà un viver cultural del poble.

El novembre celebrarem els 75 anys de la mort d’en Lluís Folch i Torres presentant una acurada biografia escrita pel seu net, en Lluís Folch i Soler.

I el desembre serà el moment de fer un acte públic per celebrar la incorporació a la Fundació del llegat -i de la pròpia figura- d’en Ramon Folch i Camarasa, fill petit de Josep Maria Folch i Torres, que ens va deixar aviat farà tres anys…

I això és només una petita tria de tot el que farem fins el desembre: ja ho veieu, el món Folch i Torres no s’atura…!

Joan Oliveras, a la seu de la Fundació

El president de MNAC, Joan Oliveras, va visitar-nos aquest juliol a la seu de la Fundació. El van acompanyar en la visita el director, Jordi Folch, i membres del patronat, com la Mercè Vidal o la Montserrat Comellas, a més de l’alcalde de Palau-Solità i Plegamans, Oriol Lozano i Rocabruna. Oliveras responia així a la invitació que li havíem formulat des de la nostra entitat amb motiu del seu nomenament.

Espai de cultura a la Torre Folch

Aquest mes de juliol, membres de la Fundació i tècnics de Cultura de l’Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans han tornat a recórrer el jardí de la rehabilitada Torre Folch per imaginar com hi reflectiran, ben aviat i plegats, el món Folch i Torres.
Serà, essencialment, un espai de cultura per a la gent del poble però també per a la resta de Catalunya. La inauguració es farà aquesta tardor.

En  Joaquim Folch i Torres segueix d’actualitat

Exposició “El museu en perill”

Aquesta tardor, hi ha un munt d’activitats relacionades amb l’exposició “El museu en perill”  i amb Joaquim Folch i Torres:
– El 15 de setembre, a les 18h, al MNAC, , visita comentada EN LÍNIA: “Art i compromís”, amb Eduard Vallès i Elena Llorens, conservadors d’art.
– El 15 de setembre a les 18.45h, al MUME (La Jonquera), visita comentada EN LÍNIA: “La memòria de l’exili”, amb Alfons Quera, historiador.
-El 14 d’octubre, jornada acadèmica EN LÍNIA (web del MNAC): “El museu en perill”. Amb Arturo Colorado, Glòria Munilla, Joaquim Nadal, Francisco Gracia i Rebeca Saavedra.

Carles Duarte es suma a la crida per fer-se soci

El poeta, lingüista, polític i activista cultural Carles Duarte s’ha sumat a la crida perquè us feu socis de la Fundació Folch i Torres. Duarte considera “importantíssima” la contribució dels Folch i Torres a la cultura catalana contemporànea.
Escolteu aquí els seus arguments…

Joaquim Nadal lloa la tasca de Folch i Torres, a més de recomanar-vos que visiteu “El museu en perill”

Joaquim Nadal, catedràtic d’Història Contemporània i actualment director de l’Institut de Patrimoni Cultural de Catalunya, recomana fefaentment visitar aquest exposició. Nadal ha estat un dels impulsors, juntament amb la Mercè Vidal (patrona de la Fundació Folch i Torres), del reconeixement institucional i de país a la tasca de salvaguarda del patrimoni català feta per Joaquim Folch i Torres. Una tasca que, com sabeu, li va significar ésser apartat per sempre més de la seva feina com a museòleg per part de la dictadura de Franco. Escolteu aquí en Joaquim Nadal parlant de Joaquim Folch i Torres.

Reconeixement nacional a la tasca de Joaquim Folch i Torres

Aquest juliol ha estat un mes emocionant per a la Fundació: la tasca ingent que va fer Joaquim Folch i Torres, salvaguardant diverses vegades part del patrimoni artístic català, ha estat reconeguda de forma pública i molt notòria. I és que aquest 15 de juliol s’ha inaugurat al MNAC l’exposició “El Museu en perill: salvaguarda i endreça de l’art català durant la Guerra Civil”, una completa mostra de tot allò que es va salvar i, especialment, de les gestions necessàries per poder-ho fer, en bona part realitzades pel germà petit de la nissaga Folch i Torres.

En teniu aquí tota l’explicació. I recordeu que l’exposició la podreu visitar fins el 27 de febrer del 2022.

En Màrius Serra es declara “fan” d’en JM Folch i Torres

L’escriptor Màrius Serra -que va descobrir mots com “escarransit” gràcies al creador d’en Massagran- és un altres dels grans admiradors de l’obra de Josep Maria Folch i Torres. Aquest mes, dins la campanya 30+, també ha declarat des de la xarxa el seu gran interès per l’obra de l’escriptor. Quan mireu aquí el vídeo que va gravar per a la Fundació, veureu que reivindica JM Folch i Torres com al gran difusor de la literartura popular catalana.
A més de Màrius Serra, també els escriptors Blanca Busquets i Rafael Vallbona -declarats folquitorristes- han fet una crida, a través de vídeos que han penjat a la xarxa, per remarcar la conveniència que la Fundació tingui nous socis. Vegeu-los aquí i aquí.

“Sense nissagues així, no s’explica la tossuderia del país”

El periodista cultural Ignasi Aragay -actualment director adjunt del diari Ara- publicava aquest mes de juny un magnífic article en què elogia així la família Folch i Torres: “Sense nissagues així, no s’explica la tossuderia del país”.
El podeu llegir tot sencer aquí.

Reunió del Patronat de la Fundació

Aquest mes de juny, el Patronat de la Fundació Folch i Torres ha celebrat la seva reunió trimestral. Ha estat, encara, una trobada virtual però tot indica que aviat els patrons i patrones de l’entitat podran tornar a reunir-se presencialment.
Entre altres temes, s’ha fet balanç de la campanya 30+, s’ha reestructurat la programació d’activitats pels propers mesos i s’ha debatut sobre futures activitats culturals a la Torre Folch.

Ja formem part del sistema d’Arxius de Catalunya

La Fundació ja és oficialment arxiu-museu! Des d’aquest mes de juny, el nostre arxiu (que, com sabeu, inclou obra, cartes, documents, fotografies i dibuixos dels cinc germans Folch i Torres) ha adoptat el nom d’Arxiu-Museu Folch i Torres i s’ha incorporat al cercador d’Arxius de Catalunya, que pertany a la Generalitat.

Aquesta és una excel.lent notícia ja que es tracta d’un cercador en línia que, sens dubte, acostarà molt més el llegat Folch i Torres tant al gran públic com a les persones que específicament estudien aquests temes.

El podeu consultar entrant aquí

La campanya 30+ avança a bon ritme

La campanya 30+, que la Fundació va començar aquesta primavera, segueix explicant tot allò que l’entitat ha fet durant les darreres tres dècades per difondre el llegat dels germans Folch i Torres. En 30 anys hem fet molt però, com us diem sempre, volem que tot allò que els Folch i Torres van crear i lluitar no deixi de bategar. Per això, encara sou a temps de fer-vos socis o de fer que ho siguin amics i familiars…

Cal dir que a la campanya hem rebut suports molt destacats de fans declarats dels Folch i Torres, com ara el periodista Enric Calpena.

Aquí el podeu veure i escoltar