Notícies de la Fundació

En Lluís Folch i Torres ja forma part de la Fundació Folch i Torres

Ho ha anunciat en Jordi Folch i Pons, director de l’entitat, aquest mes d’abril: en Lluís Folch i Camarasa i el seu llegat, han passat a formar part de la Fundació Folch i Torres.

En Lluís, primer dels nou fills de Lluís Folch i Torres, va ser pedagog com ell i també metge. Des de molt jove, de segur que influenciat pel llegat del pare, va interessar-se i es va especialitzar en transtorns psicològics i educatius dels infants, i en el seu impacte social. També fou cofundador de la Societat de Neuropsiquiatria Infantil, professor de la Universitat de Barcelona i membre de l’Institut d’Estudis Catalans.

…I Vilassar ha acollit la presentació de la biogrfia del seu fill i.lustre, Lluí Folch i Torres

I a començament d’abril, a la biblioteca Can Manyer de Vilassar de Dalt es va fer la presentació de la primera biografia de Lluís Folch i Torres (presentada oficialment a Barcelona el novembre passat). Va ser un acte de justícia per a un home molt important dins la història del poble, van coincidir a destacar l’alcaldessa de la vila, Carola Llauró, i la regidora d’Educació, Carme Terrades.

La presentació va ser molt emotiva i familiar. Hi van intervenir tres dels nets de Lluís Folch i Torres, que són alguns dels nombrosos germans Folch i Soler: en Jordi, l’Oriol i en Lluís. Aquest darrer és l’autor de la biografia que, per cert, podeu comprar a la botiga de la Fundació Folch i Torres presencialment o bé per internet: només cal que entreu a aquest enllaç.
Acte de la Fundació a Salt (Gironès)

Un altre acte amb nombrosa assistència de públic es va fer aquest mes d’abril a Salt (Gironès), a l’espai de cultura contemporànea Les Bernardes. Allà, la Montserrat Manén, neta de JM Folch i Torres, va explicar els records que conserva encara de l’avi. I és que ella va compartir, de nena, els darrers anys de vida de l’escriptor, que va conviure amb aquesta família uns mesos abans de morir, el 1950.
La sala es va omplir de gom també per escoltar a en Ramon Manén, músic i germà de la Montserrat, que va cantar el seu “Sant Jordi triomfant”.

Agraïment a Gemma Figueras Sabater

Aquest mes d’abril també hem rebut una generosa donació a la Fundació: la Gemma Figueras Sabater ens ha fet a mans una completa col.lecció de Pàgines viscudes i, a més, un regal molt especial: un exemplar del 1909 de la novel.la Joan Endal.
T’estem molt agraïts, Gemma!

Celebrem els 30 anys de la creació de la Fundació Folch i Torres!

Aquest diumenge 22 de maig celebrarem els 30 anys de la creació de la Fundació Folch i Torres.
Farem un acte festiu i participatiu al castell de Plegamans que, com sabeu, és la seu de l’entitat.

Comptarem amb la presència de l’honorable presidenta del Parlament, Laura Borràs, així com de diverses entitats de Palau-Solità i Plegamans: la coral La Unió (que celebra enguany el seu centenari) o la colla sardanista de la vila.

Hi està tothom convidat!

Visita a la Fundació de l’escola Marinada

Aquest mes d’abril ens han visitat diversos grups d’infants de l’escola Marinada de Palau-Solità i Plegamans. Han conegut el museu, la Fundació i el castell de Plegamans i s’han capbussat al món Folch i Torres participant de manera dinamitzada als contes d’en Patufet i d’en Massagran.

Recordeu que si voleu visitar-nos com a grup escolar, cal que ens truqueu o escriviu per oganitzar una visita guiada.
Sereu molt benvinguts!

Diada de Sant Jordi a Palau-solità i Plegamans

La Fundació Folch i Torres serà el proper 23 d’abril a la Plaça de Ca L’Estruch a Palau-solità i Plegamans.
Tindrem una parada amb llibres dels germans Folch i Torres, merchandising de la Fundació i jocs pels més menuts, així com globus i altres obsequis.
Us hi esperem!

Presentació del llibre “Lluís Folch i Torres, el meu avi”

El dijous 7 d’abril a les 7 de la tarda, a la biblioteca Can Manyer de Vilassar de Dalt, tindrem el goig de participar a la presentació del llibre biogràfic: Lluís Folch i Torres, el meu avi, organitzada per l’ajuntament de Vilassar de Dalt. Ens acompanyaran, a mes de l’autor Lluís Folch i Soler, els seus germans Jordi Folch i Soler i Oriol Folch i Soler.
Us hi esperem!

Premi Josep Maria Folch i Torres de literatura infantil 2021 – editorial la Galera

Per celebrar el nostre 30è aniversari, la seu de la Fundació ha rebut la visita d’en Carles Sala i Vila, autor de l’obra Capità Lluc (premi de la 59a edició). TV3 ha aprofitat aquesta oportunitat per realitzar una entrevista a l’autor premiat que serà emesa properament.
Des dels seus orígens, l’any 1962, el premi Josep M. Folch i Torres de literatura infantil ha esdevingut un dels més prestigiosos de la literatura catalana. Al llarg dels anys s’han premiat i descobert autors i llibres que han estat i seran referents indiscutibles de l’imaginari del nostre país i de la cultura catalana.

Visita del Casal de la Gent Gran a la Fundació Folch i Torres

El passat dijous 31 de març, la Fundació Folch i Torres i el Casal de la Gent Gran de Palau-solità i Plegamans van organitzar una visita guiada al Castell de Plegamans, seu de la Fundació. Ha estat l’oportunitat de recórrer la vida i obra de Josep Maria Folch i Torres i la seva vinculació a Plegamans.

Lectura escenificada de La Ventafocs, a càrrec de la SDCC d’Olot

El passat diumenge 13 de març es va portar a terme la lectura de la Ventafocs, a càrrec de la Secció Dramàtica Centre Els Catòlics d’Olot. Dues hores d’un espectacle d’alta qualitat interpretativa que va permetre al públic gaudir i redescobrir l’obra intel·ligent i divertida, de l’adaptació del conte popular escrita per Josep Maria Folch i Torres l’any 1920.

IV Congrés Cordinadora Pastorets

El dia 12 de març la Fundació Folch i Torres va participar al 4rt Congrés de Pastorets, organitzat per la Coordinadora de Pastorets de Catalunya a l’Espluga de Francolí.

Amb una gran assistència de grups i entitats, vàrem gaudir de diferents tallers i màster classes, dedicades a temàtiques tan diverses com el maquillatge, direcció, escena, interpretació, a més d’una conferència sobre la possible declaració de Patrimoni Cultural d’aquesta tradició tant nostrada.

Inauguració La Ventafocs, Les Bernardes de Salt

Aquest 4 de març, és va inaugurar la exposició itinerant del centenari de La Ventafocs de Josep Maria Folch i Torres, programada per Les Bernardes de Salt i que estarà oberta tot aquest mes d’abril. Us convidem a visitar-la en aquest marc incomparable on podreu gaudir també d’un seguit d’exposicions molt interessants.

Aprofitem aquesta avinentesa per recomanar-vos aquest article de la Montserrat Manén, vilatana de Salt i socia de la Fundació, en el següent enllaç:

XIII Festa dels Pastorets

Aquest passat 20 de febrer es va celebrar la tretzena festa dels Pastorets amb les entitats convidades El Círcol de Badalona i El Social de Terrassa, amb dues havent celebrat el seu centenari de representacions dels Pastorets o l’Adveniment de l’Infant Jesús de JMa Folch i Torres. Ambdues entitats van rebre els respectius diplomes de reconeixement per aquesta tasca de mans del vicepresident del patronat, JMa Viñas i Folch, i de la secretària del Patronat, ,Montserrat Comelles i Folch.
L’acte va ser apreciat de tots per l’excepcional compenetració a l’hora de representar algunes de les escenes de l’obra, a l’exterior i a l’interior del Castell, entre els dos Lluquets i els dos Rovellons, i al multitud de fúries de l’Infern que van deixar bocabadats a més d’un amb llur coreografia!

Centenari de La Ventafocs

L’exposició itinerant del centenari de La Ventafocs continua el seu perible. Després d’Olot, ara la podreu visitar a la Casa de Cultura de Les Bernardes de Salt (Girona). A partir del 4 de març i fins a finals d’abril hi retrobareu la història d’un dels èxits teatrals més importants de JMa Folch i Torres en el marc incomparable d’aquest centre cultural…i recordeu que el proper diumenge 13 de març podreu gaudir de la lectura escenificada de l’obra a càrrec de la SDCC (secció Dramàtica del centre els Catòlics) d’Olot al teatre de la Vila.

Homenatge a Joaquim Folch i Torres

La Fundació Folch i Torres recolza la proposta de rebatejar l’Avinguda Maria Cristina per la de Joaquim Folch i Torres. En Francesc Mestre, en el seu blog, feia aquesta proposta: ” En canvi, totes les persones que estimem l’ART i defensem el nostre patrimoni col·lectiu estem endeutats amb Joaquim Folch i Torres…”

Visita excursió El Castell de Plegamans i la Torre Folch

El proper dijous 31 de març, la Fundació Folch i Torres i el Casal de la Gent Gran de Palau-solità i Plegamans organitzen una visita guiada al Castell de Plegamans, seu de la Fundació, i a la recent inaugurada Torre Folch, adaptada per a persones de mobilitat reduïda. Un microbús traslladarà els interessats des de la Masia de Can Cortès fins als dos equipaments municipals. Serà l’oportunitat de recórrer la vida i obra de Josep Maria Folch i Torres i la seva vinculació a Plegamans.

Premi Josep Maria Folch i Torres de literatura infantil 2021 – Editorial la Galera

Per celebrar el nostre 30è aniversari, la seu de la Fundació acollirà la roda de premsa de presentació del 59ena edició del premi que aquest any passat ha premiat l’obra Capità Lluc de Carles Sala i Vila.

El vincle poc conegut de Joaquim Folch i Torres amb L’Escala

Joaquim Folch I Torres va estiuejar molts anys a L’Escala on es va construir una casa ara emblemàtica: “El Gavià”, i on va travar una amistat sincera amb Víctor Català (Caterina Albert) tal i com ho demostra, entre d’altres, la seva correspondència.
Aquest passat 18 de febrer els regidors de cultura i de patrimoni de L’escala i la directora del Museu de L’Escala van visitar la nostra seu del Castell de Plegamans amb el doble objectiu de compartir experiències i programar una col·laboració per al 2023.
També va ser l’oportunitat per fer-los visitar el Viver de la Torre Folch, com exemple de recuperació del patrimoni local lligat a una figura emblemàtica del país, de mans de la nostra regidora Eva Soler i de les tècniques Maria Marcián i Tamara Morales.

XIII Festa dels Pastorets

Aquest any en el marc del nostre trentè aniversari, recuperem una festa ja tradicional i hem convidat a dues entitats que celebren el seu centenari representant l’obra de Josep Maria Folch i Torres: El Círcol de Badalona i El Centre Cultural El Social de Terrassa.

El diumenge 20 de febrer a partir de les 11h al Castell de Plegamans, podreu gaudir d’una petita mostra de les seves representacions.

Fem memòria…

Ja tenim a punt la memòria de l’any 2021 on trobareu l’essencial del que ha estat un any intens tan pel que fa els canvis institucionals com la posta en marxa d’un nou projecte.

Recuperem l’exposició “Els Pastorets” de Reus al Castell de Plegamans

Després de dos mesos d’exposició a la Biblioteca Central de Reus, Xavier Amorós, recuperem l ‘exposició dels Pastorets feta per la Fundació La Roda per el Centenari de l’obra de Josep Maria Folch i Torres.

L’Exposició estarà disponible tot el mes de febrer a la Sala d’exposicions de la Fundació Folch i Torres al Castell de Plegamans.

…Fem 30 anys (1992-2022)

Iniciem aquest any de celebració del trentè aniversari de la creació de la Fundació Folch i Torres. Al llarg de l’any anirem repassant la nostra història amb els actes més rellevants, els personatges que ens han acompanyat i els nombrosos col·laboradors i fidels seguidors.

Us animem a compartir amb nosaltres aquesta celebració i us informarem puntualment dels diversos actes programats.

El llegat de Ramon Folch i Camarasa ja forma part de la Fundació

au dels seus 30 anys d’història, amb la incorporació a l’entitat del llegat de Ramon Folch i Camarasa. El novè fill de Josep Maria Folch i Torres va ser l’únic que seguí les seves passes com a escriptor i ho feu de manera tant prolífica com brillant: Folch i Camarasa va rebre gairebé tots els premis literaris per a obres en català.

Més enllà d’això -però tan important-  cal remarcar que Ramon Folch i Camarasa va ser l’ideòleg i creador (juntament amb algunes pesones més) de la Fundació Folch i Torres. Per això aquesta incorporació ens honora com a entitat i, també, és un gest necessari tant cap a ell com per a la literatura catalana.

Escolteu aquí el president  de la Fundació, Oriol Izquierdo, valorant l’arribada del llegat de RFC.

…I la Fundació Folch i Torres l’ha rebut amb dos actes emoius i rellevants

L’arribada a la Fundació del llegat de Folch i Camarasa és tan important per a l’entitat (a més de llargament esperada), que es van fer dos actes per visibilitzar-la: un d’institucional, a la seu de la Fundació, amb l’honorable Quim Torra i Pla com a convidat molt rellevant. I un altre al vespre, al Teatre de la Vila de Palau-Solità i Plegamans, on va tenir lloc un acte d’homenatge i memòria en què, a més de Torra, també hi van participar el fill de l’escriptor, en Jordi Folch i Pons -director de la Fundació, com sabeu-, en Miquel Truyols -un dels integrants més antics del Patronat i cofundador de la FFiT- i, tot i que a distància, l’escriptora i gestora cultural Vinyet Panyella.

Per a la família també ha estat importantíssim aquest moment. Voleu saber per què? Escolteu la Montserrat Folch i Pons, una de les filles de l’escriptor, parlant-ne aquí.