La commemoració del Centenari  de Ramon Folch i Camarasa arrencarà aquesta la tardor amb un acte institucional a Palau-solità i Plegamans. L’acte coincidirà amb la inauguració de l’exposició itinerant L’ofici de viure la paraula, un conjunt de deu plafons que recorren la trajectòria i obra de l’autor, des de la profunda influència intel·lectual del seu pare i els seus germans, fins a la seva vinculació amb Palau-solità i Plegamans i la tasca de la Fundació Folch i Torres, passant la seva etapa de consolidació literària, la seva producció en el teatre, els contes, el còmic i la poesia, la seva etapa a Ginebra com a traductor per a l’OMS (Organització Mundial de la Salut) o el seu compromís cívic.

Tot seguit fem un recull dels projectes i de les activitats dutes a terme i previstes per als propers mesos:

Simposi a la UAB
El 30 d’octubre, el dia del seu centenari, se celebrarà un Simposi Acadèmic a la Universitat Autònoma de Barcelona al voltant de la seva figura i la seva l’obra, amb noms com Montserrat Bacardí, catedràtica de la Facultat de Traducció i d’Interpretació de la UAB i el filòleg i expert en teatre català Francesc Foguet. A l’octubre també està prevista la publicació de l’epistolari entre ell i Joan Sales, el seu editor.

Antologia de poemes inèdits
Una activitat significativa d’aquest any commemoratiu és la publicació d’una antologia de poemes inèdits de Ramon Folch i Camarasa, que descobrirà una faceta seva gairebé desconeguda, però que va ocupar un espai molt central en la seva vocació d’escriptor. També es vol destacar la seva activitat com a traductor amb les reedicions d’alguns dels seus treballs en la matèria, com Un món feliç d’Aldous Huxley, El tifó de Joseph Conrad, Temps difícils de Charles Dickens o El gran Gatsby de F. Scott Fitzgerald.

Propostes en curs
De moment, el seu Manual de la perfecta parella mediocre ha estat reeditat en format d’àudio llibre i ja està disponible. A més de clubs de lectura, adaptacions teatrals, xerrades o recitals poètics., també hi ha programada una conferència d’Oriol Izquierdo en unes Jornades sobre l’humor el 7 i 8 de juliol de 2026 al Casal Pere Quart de Sabadell.

Està previst que la celebració del Centenari s’estengui durant un any. Començarà amb força a la tardor i continuarà fins al setembre de 2027, i inclourà exposicions, edicions i reedicions de la seva obra, entre altres propostes. Una de les que està en fase de preparació és l’adaptació teatral de Manual de la perfecta parella mediocre per part d’Esther Barcelona i Jordi Sales, narradors de l’audiollibre.

El Centenari a les xarxes
Per altra banda, a la pàgina web que s’ha obert (www.ramonfolchicamarasa.cat) amb ocasió del Centenari s’ha creat un llibre de visites digital perquè els lectors de Folch i Camarasa puguin deixar les seves dedicatòries per al centenari i s’estan impulsant comptes a diverses xarxes socials per donar a conèixer el seu llegat a les noves generacions. En aquesta línia de difusió, la Comissió del Centenari de Ramon Folch i Torres ha contractat l’equip format per Esther Barcelona i Jordi Salas per a promocionar la figura de l’autor i els actes del centenari per les xarxes socials, mitjançant vídeos i notícies. La campanya s’inicià l’1 de juny, i ja s’han emès dos vídeos: el primer per a explicar qui era en Ramon Folch i Camarasa; el segon, per a descobrir-lo com a poeta, i es fa la lectura d’un dels onze poemes inclòs a l’únic llibre de poemes publicat: L’Aigua negra.